Παρασκευή 28 Μαΐου 2010

Κάτι τρέχει στη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή

Σημαντικές καταγγελίες έχουν έρθει στο φως από το μέλος της διοίκησης της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής, Μιχάλη Κοπιδάκη που αφορούν ζητήματα , διασπάθισης δημοσίου χρήματος, κακοδιοίκησης της σχολής, αμελής διαχείρισης κοκ. Ακόμα μετά από επερώτηση της βουλευτίνας του ΣΥΡΙΖΑ, Ηρώς Διώτη, έγινε γνωστή και η σημαντική καθυστέρηση της διενέργειας ελέγχου από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης μετά τις συγκεκριμένες καταγγελίες. Σημειώνεται ότι οι καταγγελίες έγιναν πριν από δύο χρόνια και ακόμα δεν έχει διενεργηθεί έλεγχος στην εκκλησιαστική σχολή, γεγονός που προκαλεί μια σειρά πό ερωτήματα. Μετά όμως από το ρεπορτάζ και την έρευνα του Δρόμου προέκυψε ότι η καθυστέρηση του ελέγχου είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Αντί για ελέγχους είχαμε επιλεκτικές χορηγίες, αυθαίρετες εκταμιεύσεις χρημάτων, παράτυπες αμοιβές συμβούλων και μια σειρά από άλλες ατασθαλίες. Παρακάτω αρχίζοντας από την καθυστέρηση του ελέγχου παρουσιάζουμε ότι βρήκαμε στην έρευνα μας ξεκαθαρίζοντας ότι υπάρχουν στην διάθεση της εφημερίδας αλλά και των αναγνωστών μας όλα τα απαραίτητα έγγραφα που στοιχειοθετούν όσα γράφουμε.

Δεν διενεργείται έλεγχος παρά τις καταγγελίες

Παρά τις καταγγελίες που έχουν γίνει δεν διενεργείται έλεγχος από τους φορείς της Πολιτείας. Πιο συγκεκριμένα, στις 20/3/2009 φθάνει στη Ριζάρειο έγγραφο από την 11η Διεύθυνση Κληροδοτημάτων (αρ. πρωτ. εισ. 395) μετά την εντολή ελέγχου από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (Α.Π.Σ.Ε.Ε.Δ.Δ./Φ.2Δ/87/4562-17 Ιουνίου 2008). Στο έγγραφο αυτό ζητείται από τη Ριζάρειο άμεσα και σε ηλεκτρονική μορφή: α) να απαντηθούν οι καταγγελίες του κ. Κοπιδάκη, μέλους του Πολυμελούς και του Διοικητικού Συμβουλίου της Ριζαρείου και β) να δοθούν στοιχεία για τις μισθώσεις, ακίνητα, προσωπικό, μισθούς, διαδικασίες προσλήψεων κ.λπ.)

Οι καταγγελίες περιελάμβαναν την μη υποβολή απολογισμών για τα έτη 2005 και 2006, την κατάρτιση και εκπρόθεσμη υποβολή εικονικών προϋπολογισμών, την αμελή διαχείριση, την παραμέληση της περιουσίας του ιδρύματος, τις υπέρογκες αμοιβές προσωπικού, τις αδιαφανείς διαδικασίες στην επιλογή προσωπικού, τις δυσλειτουργίες του λογιστηρίου, τις μη συμβατές δραστηριότητες με τους σκοπούς του ιδρύματος κοκ.

Η Ριζάρειος, αντί άμεσης απάντησης, δύο μήνες μετά αποστέλλει επιστολή στην 11η Διεύθυνση Κληροδοτημάτων (αρ. πρωτ. 1050586/20-5-2009) ότι δεν μπορεί να στείλει τα στοιχεία. Την απάντηση υπέγραψε μόνο ο τότε πρόεδρος κ. Ιωαννίδης και όχι το Διοικητικό Συμβούλιο γιατί ο καταγγέλλων κ. Κοπιδάκης επέμενε στην αποστολή των στοιχείων. Η 11η Διεύθυνση έστειλε την απάντηση της Ριζαρείου στο Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης στις 10/2/2010, δηλαδή εννιά μήνες αργότερα (!!!). Συνοψίζοντας ο συνολικός χρόνος από την παραγγελία ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης μέχρι να λάβει την απάντηση η ίδια υπηρεσία ήταν περίπου είκοσι μήνες!

Αντί για ελέγχους είχαμε χορηγίες

Η ίδια καταγγελία του κ. Κοπιδάκη στάλθηκε προς τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Μπέζα (αρ.πρωτ.833/7-3-2008) με κοινοποίηση στη Διεύθυνση Ελέγχου Κοινωφελών Οργανισμών (αρ.πρωτ. 1028533/7-3-2008) και στη 11η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων Τμήμα Β’ (αρ. πρωτ. 1028539/7-3-2008) ζητώντας άμεσο διοικητικό, διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο.

Ο κ. Μπέζας αντί να διατάξει τον άμεσο έλεγχο ως όφειλε, τέσσερις μήνες αργότερα και συγκεκριμένα στις 20/7/2008 έκανε τη Ριζάρειο χορηγό σε μια έκθεση που εγκαινίασε στη κοινότητα Πλαίσιο του Δήμου Φιλιατών. Σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι η κοινότητα Πλαισίου ανήκει στην εκλογική περιφέρεια του και μάλιστα είναι η γενέτειρα της μητέρας του. Όπως φαίνεται από δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, ο κ. Μπέζας ευχαριστεί τους χορηγούς της έκθεσης που είναι το υπουργείο Οικονομικών, η Ριζάρειος και το Ίδρυμα Σταυροπούλου. Δεύτερη σημαντική λεπτομέρεια ότι και οι τρεις αυτοί φορείς εποπτεύονταν από τον κ. Μπέζα. Η Ριζάρειος χρηματοδότησε την έκθεση με οκτώ χιλιάδες ευρώ με απόφαση του Πολυμελούς Συμβουλίου της 22/5/2008 ημερομηνία κατά την οποία η καταγγελία του κ. Κοπιδάκη είχε ήδη κοινοποιηθεί στη Ριζάρειο. Πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι τελείως αυθαίρετη με βάση τους σκοπούς του ιδρύματος. Βέβαια με τα στοιχεία που έχουμε στην διάθεση μας προκύπτουν και «ιδιαίτερες σχέσεις» μεταξύ της Ριζαρείου και υπαλλήλων της Διεύθυνσης Κληροδοτημάτων.

Καθυστερούν επικυρώσεις πρακτικών που αναφέρονται σε εκταμιεύσεις μεγάλων ποσών.

Ιδιαίτερα μεγάλη καθυστέρηση υπάρχει στη συγγραφή και επικύρωση των πρακτικών των συμβουλίων. Στο μεσοδιάστημα από τη συνεδρίαση μέχρι την επικύρωση εκτελούνται αποφάσεις και πληρώνονται τιμολόγια χωρίς την ύπαρξη επίσημης απόφασης κάτι που δίνει τη δυνατότητα να εκταμιεύονται χρήματα και να νομιμοποιούνται εκ των υστέρων. Είναι δύσκολο οι κατά κανόνα ηλικιωμένοι σύμβουλοι να θυμούνται τι ακριβώς είχαν αποφασίσει πριν από δύο ή τρία χρόνια. Αναντίρρητα τα υπογράφουν επικυρώνοντάς τα.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι στο ένταλμα Νο Α 415 η δαπάνη της εταιρίας «Τεχνική – Κατασκευαστική Βρεττάκος Παναγιωτίδης» αξίας 108.171€. Η απόφαση ελήφθη στη συνεδρίαση του Πολυμελούς Συμβουλίου της 13/11/2006 που επικυρώθηκε στη συνεδρίαση της 29/4/2009.

Τα χρήματα όμως εκταμιεύθηκαν στις 14/12/2006 και για όλο αυτό το μεσοδιάστημα δεν υπήρχε απόφαση για ένα τόσο σοβαρό ποσό. Αξίζει να σημειωθεί πως την εντολή πληρωμής έδωσε ο γραμματέας Σταμάτης Μωραΐτης. Ο γραμματέας επίσης φέρει και την ευθύνη της καθυστέρησης του πρακτικού σύμφωνα με τον Οργανισμό Διοίκησης διότι είναι υπεύθυνος της συγγραφής τους. Επίσης ο οργανισμός επιβάλλει σε κάθε συνεδρίαση να επικυρώνονται τα πρακτικά της αμέσως προηγούμενης. Πέρα όλων αυτών για το συγκεκριμένο έργο απαιτούνταν δημοπρασία και όχι απευθείας ανάθεση. Μάλιστα την εισήγησή της την έκανε ο γραμματέας και όχι οι αρμόδιοι υπάλληλοι όπως θα έπρεπε.

Παράτυπες αμοιβές συμβούλων και συγγενών τους

Σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξαν παράτυπες αμοιβές συμβούλων-εκτελεστών διαθήκης και συγγενών τους, σύμφωνα με τους όρους λειτουργίας. Συγκεκριμένα ο σύμβουλος κ. Γέμτος πέραν των οδοιπορικών που όλα τα μέλη εισπράττουν είναι ενταγμένος στο σύστημα της μισθοδοσίας ενώ επί σειράν ετών εργαζόταν και η σύζυγός του Αργυρώ Γέμτου ως καθηγήτρια ζωγραφικής με παροχή τιμολογίου.

Το έτερο μέλος του Συμβουλίου, κ. Χούλης, μισθοδοτείται υπό μορφή οδοιπορικών ως «επόπτης εκπαίδευσης», μια θέση επινοημένη. Παραλλήλα ο γιος της αδελφής του, κ. Πρωτονοτάριος, είναι εξωτερικός συνεργάτης.

Και στις δύο προαναφερόμενες περιπτώσεις οι συγγενείς των εκτελεστών της διαθήκης σύναψαν εργασιακές σχέσεις μετά την ανάληψη καθηκόντων του εκτελεστή.

Και πολλά άλλα…

Ο κατάλογος των παρατυπιών δεν έχει τελειωμό. Οι μισθοί των υπαλλήλων διοίκησης στη Ριζάρειο είναι κατά πολύ μεγαλύτεροι από τα προβλεπόμενα με σωρεία χαριστικών επιδομάτων ή και ακόμη προϊόν συμφωνίας παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις στις εγκρίσεις προϋπολογισμών.

Η Ριζάρειος έχει υποχρεωθεί να καταβάλει σωρεία πρόστιμων στο Ι.Κ.Α. λόγω εσφαλμένου υπολογισμού των εισφορών. Τα πρόστιμα σαφώς και δεν εμπίπτουν στις «νόμιμες δαπάνες» και σαφώς αποτελούν αμέλεια από μέρους της διοίκησης. Χαρακτηριστικό της γενικότερης κατάστασης είναι το ότι ο γραμματέας αιτιολογώντας τα πρόστιμα του Ι.Κ.Α. διατείνεται πως τα ποσά που δεν απέδωσε η Ριζάρειος ως εισφορές ενατοκίστηκαν «μειώνοντας» το ύψος του προστίμου…

Ένα επόμενο περιστατικό είναι ότι υπήρξε και έμμεση κυβερνητική παρέμβαση στη Ριζάρειο. Αυτή ήταν η παράτυπη τοποθέτηση του καθηγητή κ. Χρήσου Μασσαλά σε θέση συμβούλου εξ Ιωαννίνων. Καταρχάς ο κ. Μασσαλάς δεν κατάγεται από τα Ιωάννινα όπως προβλέπεται. Έτσι δεν έπρεπε να γίνει δεκτή η αίτησή του. Εκτός αυτού στην ψηφοφορία πρώτος σε ψήφους ανεδείχθη ο κ. Γ. Μουτσόπουλος οικονομολόγος με ιδιαίτερα χρήσιμο βιογραφικό για τις χρόνιες σοβαρές δυσλειτουργίες του λογιστηρίου της Ριζαρείου.Ο κ. Μασσαλάς με μία ψήφο ήταν τρίτος και τελευταίος. Παρόλα αυτά ο υπουργός Οικονομικών τον τοποθέτησε στη Ριζάρειο. Ο κ. Μασσαλάς ανέλαβε καθήκοντα το Σεπτέμβριο του 2009 και ένα από τα πρώτα του μελήματα ήταν να ζητήσει επιπλέον χρήματα για κάποιες εξωθεσμικές συνεδριάσεις με τοπικούς παράγοντες των Ιωαννίνων!!

Συνεχίζοντας έχουμε τα εξής για τις διοικητικές παρεκκλίσεις. Η 11η Διεύθυνση Κληροδοτημάτων στην διάρκεια της διαδικασίας εγκρίσεων προϋπολογισμών επισημαίνει τις διοικητικές παρεκκλίσεις οι οποίες επαναλαμβάνονται από τη Ριζάρειο κάθε χρόνο καταδεικνύοντας ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση συμμόρφωσης. Αντιθέτως μάλιστα με την πρόφαση του αυτοδιοίκητου η Ριζάρειος επισήμως καταστρατηγεί συγκεκριμένα άρθρα του Α.Ν. 2039/39 όπως το 23§3 και το άρθρο 90 (πρακτικό Πολυμελούς Συμβουλίου της 15/10/2008).

Ένα τελευταίο είναι η διαχείριση των κληροδοτημάτων. Η Ριζάρειος διαχειρίζεται 13 κληροδοτήματα. Όπως προκύπτει από έγγραφα δεν εγγράφονται κονδύλια υπέρ σκοπού κι ως εκ τούτου δεν τηρείται η βούληση του διαθέτη των κληροδοτημάτων. Εκτός αυτού οι προϋπολογισμοί και οι ισολογισμοί υποβάλλονται εκπρόθεσμα και η Ριζάρειος αυθαίρετα παρακρατά το 15% των εσόδων των κληροδοτημάτων ως διαχειριστικά έξοδα.

Αντί συμπεράσματος

Τι παραπάνω χρειάζεται η Πολιτεία για να κάνει έλεγχο; Δεν γίνεται κατανοητό ότι στην εκκλησιαστική σχολή συμβαίνουν μια σειρά από μεγάλα και μικρά σκάνδαλα; Εκτός βέβαια αν οι δεσμοί διαπλοκής είναι τέτοιοι που κάποιοι θέλουν να μην σκαλιστεί το ζήτημα. Όμως για αυτό θα επανέλθουμε σε επόμενο φύλλο του Δρόμου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου